Germain Miedema wilde verhalen vertellen, als reclamemaker mensen verbinden. Hij bleek niet in de reclamewereld te passen. Toch komen zijn studie en werkervaring in dit vakgebied goed van pas nu hij zijn eigen onderneming is gestart. Met Hintle.com zorgt hij voor die verbondenheid waarvan hij ooit droomde. En al is zijn route vol ups & downs verlopen, hij raadt het iedereen aan een eigen pad te kiezen. Lees waarom Germain doet wat hij doet.

Als klein kind was Germain Miedema, zoals hij dit zelf beschrijft ‘wispelturig’. Hij droomde ervan F16-piloot te worden, later dacht hij Bill Gates op te volgen. Ondertussen voetbalde hij buiten met zijn vriendjes, dat tijdens de middelbareschooltijd overging in gamen en websites bouwen.

Welke studiekeuze maakte jij?
“Op de middelbare school besloot ik reclamemaker te worden. Waarom? Ik vond op TV vooral de reclameblokjes prachtig, mooie woordspelingen, serieuze of grappige verhaaltjes. Het idee dat je mensen tussendoor op een andere gedachte brengt, sprak mij aan. Mijn pleegmoeder zag meer iets in IT. Ze zei ‘je zit de hele dag achter je computer, daar moet je verder mee’. Ik dacht toen ‘dat doe ik al als hobby’. Mijn vrienden vonden er niet zoveel van. Je werd gestimuleerd om je eigen keuze te maken.”

Na het eindexamen Havo koos Germain voor de studie Communicatie op Fontys Hogeschool in Eindhoven. Deze school had een creatieve richting waarmee je werd opgeleid tot conceptdenker. Hij zag het beeld van zichzelf als artdirector al voor zich. Hierdoor werd hij kritisch uitgedaagd door docenten en mentoren. Dat bleek uit het feit dat hij na het behalen van zijn propedeuse, een twijfelachtig advies kreeg om de reclamekant op te mogen gaan. ‘Hoe kan dat nou?’, vroeg hij zich af. “Bleek dat ze mij wat streng hadden aangepakt om mij te triggeren ‘als je dit echt wilt, moet je eruit halen wat erin zit’.” Hij behaalde zijn diploma.

Wat ben je na jouw studie gaan doen?
Met de functie van junior copywriter bij een klein reclamebureau in Eindhoven startte de carrière van Germain. Samen met het team creëerde hij voor veel bedrijven reclamecampagnes. Maar de reclamewereld bleek niet bij hem te passen: “Het draaide om ‘ellenbogenwerk’, politieke spelletjes en drive (ook van klanten) om veel geld binnen te halen met mooie beloftes en minder om ‘wat betekenen we?’. In 2014 stapte hij van reclamemaker aan bureauzijde over naar een communicatieafdeling aan klantzijde. Om zich te heroriënteren. “Daar groeide mijn idee om eigen ondernemer te worden. Hij vroeg zichzelf af wat zijn business moest worden. “Reclame, IT, of liever iets wat ik kan laten groeien en wat past bij mijn waarden?”

Hoe ontstond het idee voor Hintle.com?
“Als pleegkind verhuisde ik 13 keer tot ik op mijn negentiende eindelijk op mijzelf kon wonen. Verbinding aangaan vond ik moeilijk. Pas toen ik 21 was en een meisje ontmoette die hiermee goed kon omgaan, durfde ik een lange relatie aan te gaan en de liefde langzaam toe te staan. Daarmee ontdekte ik hoe belangrijk het is om mensen dicht bij je te houden. Zo wilde ik een keer wat tofs doen voor mijn vriendin. Ze wilde graag naar een optreden van Róisin Murphy maar was teleurgesteld dat dit al was uitverkocht. Zij wist niet dat ik al tickets had gekocht. Haar verjaardag was nog drie maanden verder in de tijd en ik besloot niets te zeggen maar naar een verrassing toe te werken. Ze kreeg van mij een kaartje met alleen dag en tijd erop. We gingen shoppen in Utrecht, daarna sushi eten in Amsterdam. Ze liet het over zich heen komen maar vroeg in de trein wel waarom het eten in Amsterdam was. Totdat ze een post op Instagram zag over Róisin Murphy. Zij grijnsde van oor tot oor. Ze was zo gelukkig met dit vette cadeau!”

Toen Germain zijn nieuwe weg zocht, dacht hij terug aan dit cadeau. Waarom zou hij speciale belevingen niet voor meer mensen mogelijk maken? Hij onderbouwt zijn keuze met: “Facebook is ooit begonnen om in contact te blijven met je vrienden. Inmiddels gaat het om hoe geweldig de foto’s zijn en hoeveel likes je krijgt. Met een beleving kan je écht iets leuks regelen, verbondenheid creëren. Zoiets opzetten kan zonder grote investeringen, gewoon bouwen en als het lukt doorgaan. Hintle.com was geboren. Vier vrienden zijn aangehaakt als mede-eigenaar. Met zijn allen stampen we Hintle.com uit de grond.”

Hoe kijk jij naar de toekomst?
Germain vindt in het vertellen van zijn verhaal zijn bevestiging: “Mijn verhaal klopt gewoon, ik was slecht om vriendschappen te onderhouden, verhuisde veel, haalde mijzelf altijd uit onzekerheid onderuit. Ik zie nu hoe waardevol het is maar ook hoe makkelijk er met relaties wordt omgegaan, waardoor je deze kunt verliezen. Als de droom uit mag komen, zou het geweldig zijn.”

“Ik doe iets wat nog niet bestaat, de toekomst is onzeker maar ik zie dat het erin zit. Sommigen vragen ‘wat ben je allemaal aan het doen? Neem toch een freelance opdracht aan, je hebt geld nodig’. Ik heb echter al in mijn jeugd bewezen dat ik een challenge aankan!”

Wat is jouw boodschap aan jongeren?
“Kies jouw weg, laat je niet afschrikken door anderen. Soms gaat het mis en is je spaargeld op, maar er zijn altijd keren dat het wel lukt. Wat je niet kunt, kan je leren. Gewoon beginnen. Ik heb met mijzelf afspraken gemaakt, doelen gesteld. Als ik in een dal zit, houd ik mijzelf voor ‘je hebt de afspraken nog niet gehaald’. Er zijn iedere keer toch weer kleine lichtpuntjes.
Ik hoor veel mensen zeggen ‘daar heb ik geld, opleiding of extra tijd voor nodig, maar je kunt al met iets kleins beginnen, je nieuwe route manifesteren.
Zie het als een uitgestelde grote beloning. Je kunt nu een taart kopen, dat is lekker, maar als je er superhard voor werkt en om die reden een taart krijgt, smaakt ie nog beter!”