Vandaag, 20 maart 2019, is het de internationale Dag van het Geluk. Een mooi moment om na te gaan hoe het met ons werkgeluk staat. Hoe hoog is jouw score? Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat de 85% wel haal. Het is volgens mij, onmogelijk om de 100% te bereiken. Je kunt toch niet altijd in opperste staat van happiness zijn?

Ik heb er zelf voor gekozen om ondernemer te worden, kies zelf mijn soort werkzaamheden en met wie ik samenwerk. Ik geniet van de kleine en grote projecten die ik mag doen, alleen of samen met anderen. Dat zit goed. Toch zijn er altijd taken die je moet doen, die erbij horen, maar niet zo leuk zijn om uit te voeren. Op het moment dat ik met belastingzaken bezig ben, voel ik mij echt niet zo gelukkig hoor. Of als de techniek niet meewerkt, de mensen die mij kennen weten dat ik dan erg blij word .

Wat is werkgeluk nu eigenlijk?
Volgens het woordenboek is de uitleg van het woord geluk tweeledig: 1. gunstige gebeurtenis, en 2. gevoel van grote blijheid en harmonie. Beide zijn naar mijn mening toepasbaar op het bereiken van werkgeluk. Als je een project met goed resultaat afrondt of een grote klus hebt geklaard, ben je trots, voel je je blij. Als jouw werk een aaneenschakeling van mooie werkzaamheden en resultaten is, krijg je een gevoel van grote blijheid en harmonie.

Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat iedereen een andere invulling heeft van werkgeluk. De een is tevreden met zijn werk en vindt dat helemaal prima. Een ander heeft continu uitdaging nodig om niet verveeld te raken.

Hoe meet je dan een score die voor de verschillende type werkende mens opgaat? Uit ervaring ken ik meetpunten als het werk doen dat bij je past, waarin jij wordt uitgedaagd om jouw talenten te benutten, waar jij wordt gewaardeerd en als je dat wilt, kunt groeien. Ook het hebben van leuke collega’s is belangrijk en dat jouw werk goed aansluit bij jouw privé-situatie. En dat je trots bent op jouw prestaties en deze kunt vieren en delen.

Omstandigheden, zoals negatieve invloeden van collega’s of relaties, of ontwikkelingen, kunnen je uit het veld slaan, maar zoals Feike Cats – specialist in verleuken en eigenaar van Houden van Klanten – op 7 maart tijdens het event van FM Next Generation zei: “Je hebt altijd een keuze. Pak jouw rol en jouw kansen. We willen allemaal likes krijgen!”.

Geluk als strategie
Je hoeft LinkedIn maar te bezoeken, de media te volgen en je ziet dat steeds meer bedrijven werkgeluk aan hun strategie toevoegen. We beseffen dat mensen die happy zijn in hun werk, beter presteren en meer bereiken. Wat ten goede komt van henzelf én het bedrijf. Happy people stralen positiviteit uit, trekken andere positieve mensen aan en zijn minder ziek. Ook in de schoonmaak- en facilitaire branche zijn diverse voorbeelden te vinden. Vorige week hoorde ik bijvoorbeeld de radiocampagne van Facilicom met hun nieuwe slogan: happy people make happy people. Bij mijn vorige werkgever Numatic mocht ik meewerken aan de introductie van happy cleaning, met een intern geluksprogramma. En wat dacht je van de slogan van Beercoo: ‘da’s leuk’. Zij zetten plezier in het werk voorop. De Goed gevoel garantie van Dolmans.  Boma ‘maakt de schoonmaak leuk’. Greenspeed spreekt over ‘crazy about cleaning’. Volgens Innovi wordt ‘schoonmaken weer leuk’. Van Hutten Catering wil ‘echt van betekenis zijn’ door passie en geluk te delen.

Als je op het vlak van werkgeluk iets wilt ondernemen, kun je een beroep doen op een legio aan gelukscoaches met een divers aanbod aan trainingen, van mindfullness voor medewerkers tot persoonlijke coaching. Tik het woord ‘werkgeluk’ maar eens in op bol.com, je kunt kiezen uit tientallen hulpboeken voor bedrijven en persoonlijke ontwikkeling.  Ken je het boek De Vibe van (oud-OSB-man) Mark Verhees? Dit boek lees je met een glimlach op je gezicht en dan ontstaat er al een stukje geluk bij jouzelf. Want daar begint het toch ook? Als jij ervoor kiest om gelukkig te zijn, dan kies jij ook voor het werk dat bij je past. Misschien wel voor de functie van manager klantgeluk!

Oproep tot inspiratietafel werkgeluk
Wie of welk bedrijf wil met de redactie van Schoonmaakjournaal over werkgeluk doorpraten? Om via een geluks-rondetafel voorbeelden met elkaar te delen en de facilitaire branche te inspireren? Om werkgeluk voor schoonmakers en kantoormedewerkers te benoemen en samen te bereiken? Om te werken aan reputatie? Om na te gaan wanneer enthousiasme en blij zijn omslaan in geluk? Maak ons enthousiast én gelukkig, mail redactie@schoonmaakjournaal.nl.

Esther van der Lelie,
(be)denker en doener van Esther Communiceert,
enthousiast lid van het redactieteam van Schoonmaakjournaal
en brenger van werkgeluk*!
*quote van Petra de Bruin